کد مطلب:231708 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:188

مرگ مؤمن و کافر
1- علی بن فضال از حضرت رضا علیه السلام روایت می كند كه پدرم فرمود: از حضرت صادق سلام الله علیه سؤال شد مرگ را برای ما تعریف كنید.

فرمود مرگ برای مؤمن مانند بوی خوشی است كه آن را استشمام كند و از بوی خوش آن عطسه كند و از رنج و محنت دنیا آسوده می گردد، و لیكن برای كافر مانند این است كه مارها و افعی ها او را بگزند و عقربها نیش خود را به او فرو كنند.

گفته شد گروهی از مردم می گویند: مرگ سخت تر است از اینكه بدن انسان را سوراخ كنند و یا بدن را به مقراض پاره نمایند و یا با سنگ آن را درهم كوبند و یا سنگهای بزرگ را روی حدقه بگذارند.

فرمود آری چنین است و لیكن برای كفار و گروهی از ستمكاران، مگر مشاهده نمی كنید كه ستمكاران و فاجران در هنگام مرگ در عذاب و شكنجه هستند البته عذاب آخرت برای آنها از این هم سخت تر است.

گفته شد: ما مشاهده می كنیم بعضی از كفار بسیار آسان جان می دهند و مانند چراغی خاموش می شوند و در حال خنده و سخن گفتن جان می سپارند و بعضی از مؤمنین هم این چنین جهان را وداع می كنند و لیكن بعضی دیگر از اهل ایمان و كفار



[ صفحه 772]



در هنگام مرگ بسیار ناراحت هستند و سخت جان می دهند.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مؤمن در حال مرگ آسان و راحت قبض روح شود برای این است كه زود به ثواب آخرت برسد و اگر به سختی جان می دهد برای این است كه گناهان وی آمرزیده شود و پاك و پاكیزه از دنیا برود.

و اگر كافری در هنگام مرگ به راحتی مرد برای این است كه پاداش نیكیهای خود را در آخرین ساعتهای دنیا دریافت كند و در آخرت به عذابی كه برایش مهیا شده برسد و اگر كافری به سختی جان می دهد برای این است كه عذاب او شروع شده است.

2- حضرت رضا از جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود: بسیار در یاد مرگ باشید و از مرگی كه لذتها را از بین می برد بترسید.